Other formats

    TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

    mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

O Samoa Anamua

MATAUPU 4 — Atua Sili … Atuatau Ma Atua o Nuu

page 27

MATAUPU 4
Atua Sili … Atuatau Ma Atua o Nuu

1.

Atualagi

(1)

O atua nei e faapea le tala na pa‘u‘u mai le lagi e tali le valaau a se tamaloa tauaso na tagi ina ia lavea‘ia lona atalii mai se alii taufe‘ai. E salalau i latou i le tele o nuu a e le ulu se tasi o i latou i tino o tagata ola. Na i ai se malumalu tele lava na fausia mo se tasi o nei atua. Ua i lea fale ia ni nofoaga se sefulu e saofafa‘i ai ia alii taua. Ua avea ia se atigifigota ma faatinoga o se tasi o lea atua; a oo i aso o taua ona fesiligia ai lea o le mea ma le faaeteete lava. Afai e tu i le pito ma ‘i‘i leo tele ona o ai lea o ‘au ma le fiafia i taua; a e afai e na ona mumumumu peiseai e faapea mai, “toe fo‘i, toe fo‘i,” ona leai ai ai lea o se taua i lea aso. O Tupa‘i le igoa o le faitaulaga sili ma le perofeta. E mata‘utia o ia. E ‘ona lana pupula. A pupula o ia i se niu ona mate ai lea o lea laau, a e a pupula i se ‘ulu, ona mamae ai foi lea o lea laau.

(2)

Aitulagi o le igoa foi lea o le isi atuaonuu i se isi alalafaga, ma ua faapea e ulu o ia i le lulu. A lele le lulu i luma‘au, o se faailoga lelei lea; a e a lele mai i tua pe sosopo i le ‘au ona tuumuli ai lea o ‘au i lea lava itula.

2.

Aliitu: o le atua lea ua iloa i le ve‘a. E mata‘ia le lele a le manu lenei i aso o taua. O le faailoga lelei pe a lele o ia i mua‘au; a e a lele mai i tua ona toe sosola ai lea i tua o i latou ua le mautonu.

3.

Aveiletala: o lona faamatalaga o le ave lea i le tala o le fale. O le igoa lenei o le atua faatosaga. E alu atu lana taulasea pe a ‘amia, ona tatalo lea mo le saogalemu o le

page 28

fanauga. Ua niuali lea aitu ona o lana folafolaga na vavalo ai faapea o le a i ai se aso e oo mai se atua ese ma le malosi ma na aina uma ia atua Samoa a e vagana le to‘atasi; o ia lea. I le ma lea sa uuna‘i e Aveiletala ia lana taulasea i upu ia, “a taunuu mai ia lea atua silisili ese, aua tou te tuulafoa‘ia a‘u, a ia nonofo mai faalatalata ia se to‘alua.” Talu le faauluga mai o le lotu Kerisiano i le atunuu atoa ma lona faasalalauga o lo o ua matua lele lise lava, e to‘atele i latou ua faapea, “ua faamaoni lava ma moni le valoaga a Aveiletala.”

4.

Foge ma Toafa o igoa ia o ni ma‘a faatafafa e le tutusa, o lo o ta‘atitia i ga‘uta o se tasi nuu; ua faatutu ia ma‘a i luga o se tia. Ua faapea le tala o matua nei o le atua o Saato, o le pule i le timu. A sauni ia tagata mo le faiva o seuga lupe, (ua masani ona vaiasoa pe masina lava i latou i le vao) e tu‘uina atu ia se taulaga o se umu talo ma i‘a i luga o ia ma‘a faatasi ma talosaga ina ia taofia le timu i ia vaitausaga. O lo o faamanatu pea lenei tu i le upu: O le faasao a manuvao. E leai se tasi e mataū pe limamau i taulaga faapea i ia aso ina ne‘i ita le atua ona timu lea. E le faauoina se tagata e iloa faapea, a e maise lava pe a timuia le seuga, ai lava o le faasalaina o ia.

(2)

O e ‘eli ufivao i aso oge latou te tu‘u se ufi i luga o ia ma‘a e fai ma taulaga e faamalie ai atua ia. Na talitonu tagata o i laua ia o le a faasinoa fanua o lo o i ai fua o le fanua.

(3)

So o se tasi e ui ane i ia ma‘a ma se ‘ato mea‘ai o le a na tuu ai se mea‘ai tusa lava pe itiiti, i luga o ia ma‘a.

(4)

A oo i le po ma ua ‘aina ia momoimea e manu e i ai maile ma ‘iole, ona latou faapea ai lea ua filifilia e atua e uluitino i ia manu.

5.

Fanoga o le igoa lenei o se atuataua, ma ua taofi tagata ua ulu o ia i le lulu. A oo i aso o taua ona osi lea o taulaga i lulu ua faafagafao mo lenei lava faatatau. A fele- page 29 lelelea‘i lulu i luga o le ‘au, po o le lele atu foi i luma, o le a faala‘eiaua le itu lea; a e afai e lele atu le manu i le itulagi o lo o tolauapi ma aga‘i mai ai le isi itu‘au ona faamolo‘auina ai lea o i latou, ma solomuli aua o se faailoga leaga lea.

(2)

I le amataga o Tausamiga o I‘a e faia i tausaga uma e potopoto uma alii ma tagatanuu i le susu‘ega o le ulua‘i suavai i‘a ona latou tuu lea o le i‘a mua i le atua o Fanoga.

(3)

O se lulu mate e iloa i lalo o so o se laau o le faailoga lea mo le nuu uma ia faatasitasi i lea mea ma tasunu ai o latou tino i motumotu; tatu‘i o latou muaulu i ma‘a seia tafe mai le toto. Ua faapea ona faaali lo latou loto o‘otia ma le faanoanoa i le atua ona o le faalavelave, i le osiga o le “taulaga o le toto.” A e peita‘i ua ola pea o ia i isi lulu fo‘i, ma ua fealua‘i solo i le nuu atoa.

6.

Faamalu o le atuaonuu lea ma ua faatinoa e se foafoa. E potopoto ia tagata ma o latou ‘ava i malae i le tausamiga e faia mo lea atua, e faatasi i le tausaga. E muamua ia tatalo ma taulaga e avatu ina ia seua ia mala a e aumai ia lelei; ona latou aai ai lea ma lo latou atua i luma o lona faatinoga; a mae‘a lea ona sa‘oloto ai lea o ni tupolo o lo o i ai, e ‘au ai i le tausamiga.

Ua tapua‘ia foi le isi atua, o le atua o le tai, i lea lava nuu i le vaitausaga foi lea. O le igoa o le atua o Tamauanu‘u. Ua sa se tasi e ‘a‘au taliaga i gatai o le nuu lea pe na te ‘aina se niu. So o se tasi e na te solia lea sa e tatau ona alu i le matafaga ma tatu‘i ai lona muaulu i ma‘a seia tafetotoi. Ua na o lea o le a malie ai le atua; a aunoa ma lea mea e le taumate lava o le a ‘aiolaina o ia e se tanifa i le aso e tu ai i le sami.

E faatinoa foi ia Faamalu e se i‘a i aso o taua ma e matau ana gaoioiga uma. A iloa o ‘a‘au lelei i luma ona o atu fiafia ai lea o le ‘au i le taua, a e a fulialo o ia o le faailoga lea ia aua le tau.

E iloa foi Faamalu i ao po o ata lafoia. A mua‘auina e page 30 le ao i latou a o o atu i le taua, o se faailoga lelei lea; a e a faaputuputu ia ao i tua ona sosola ai lea o le ‘au aua e le se faailoga lelei lea.

(2)

E tautu‘i tagata ia latou misa i le atua lenei o Faamalu. A gaoia se mea a se tasi ona alu ai lea o ia i le auala ma taumanuo i le nuu ma valaau ia Faamalu ia matua faamalaia i le ua limatolotoloina o ia.

(3)

I se tasi itumalo sa avea ia Faamalu na o se atuaotaua. Sa i ai se malumalu mo ia, sa i ai i totonu se atigi foafoa; ma ua fe‘avea‘ia lea atigi e ‘au. E le pa‘ipa‘ia ia laau e tutupu latalata ane i le malumalu; e le faaaogaina mo se isi lava faatatau.

7.

Faaola o le igoa o se tasi atuaotaua. A o le‘i o atu le nuu e tau e muamua ona fai talosaga ina ia lavea‘ia latou i le taua ma foa‘i ane le lototele i le autau.

8.

O le Fe‘e o se atua lenei e faapea na aumaia e se alii e igoa ia Tapu‘a‘au mai Fiti. Na ave i fale ia le fe‘e. Na aliali le naunau o le fe‘e i le fasi‘iesina na oso i ai ma taotooto ai. Na avea loa le ‘iesina ma mausa o lea atua. A o ia tagata e fai mo latou atua ia le fee i le taua e tofu i latou ma faufautu papa‘e. Na talitonu i latou o mea faapena o le a faamaliegofie ai ia le atua lea ma o le a lave mai ia i latou i le fetauiga ma le fili.

A o le‘i siia le taua e faapotopoto uma le ‘au i le malae ona tatalo ai lea o se tasi o faitaulaga:

Le Fe‘e e, faafofoga mai ia,
O a‘u o Fale le tula‘i atu nei.
Le Fe‘e e, au mai ia ou mumu fua,
Se‘i tau ai le taua nei.

E lologo ia tagata uma a o gaganaina ia le tatalo, ma matau lelei pe sasi ia se upu a le faitaulaga, aua o se faailoga leaga foi lea.

E fai foi ma faatinoga o le Fe‘e ia atigi papa‘e o le o le tugage po o le pipi. E avea ia se asoa ua faia i atigi page 31 figota ia ma mausa o le Fe‘e i le fale o le faitaulaga. E tautau ia mea i totonu o le fale ma ua taofi tagata e tagi le ‘ula atigi figota pe a oo i aso o taua. E mata‘ia foi ma le lanu o ia atigi. A lanu pa‘epa‘e mai ma mama ia atigi o se tala lelei lea, a e a uliuli ma faapologa e tua leaga lea.

Ua mataua foi ia fealuaiga a le fe‘e i le sami pe a oo i aso o taua. A iloa lata mai i uta a o sauni tau o se faailoga lelei lea, a e a maotai ona iloa lea e le tua lelei.

(2)

E i ai le isi alalafaga e fai le Fe‘e ma atua lautele ma e le faapitoa i taua. E pa‘u aso e fai ai tapua‘iga ia te ia i le masina o Me. O aso ia e sa ai so o se tagata faimalaga ona ui atu i le alatele o le nuu; e le faatagaina foi se paopao e felaulau i gatai i le aloalo o lea nuu. E fai ia faiga‘ai tetele i ia aso ma e faagasolo ai foi taaloga eseese tau-laau, tologa, ma fagatuaga ma isi lava faaagatama.

E faatu ai foi i lea vaitaimi se malumalu fou i mea e saofia e tagata uma o le nuu; e sau le tagata ma lana mea e ‘u‘u mai, o se fasilaau, po o se lafo fualau. E tuuina i nisi latou te faua le malumalu, a o le to‘atele ua amata ona fetaua‘i ina ia sa‘osa‘o ni feitaga‘iga. O e manu‘asilia e manatu latou ua faamanuiaina e le atua. A mae‘a le malumalu ma ua faaleleia misa ona taape ai lea o tagata i o latou fale seia co foi i le isi tausaga o i luma. E le fiafia ia le Fe‘e i e misa i se isi lava taimi seia vagana le vaega o le tausaga e faia ai le malumalu ma isi taaloga.

Sa faasaina mo le Fe‘e ni masina se tolu; e tapua‘ia ai o ia i na aso. O e maua o faimalaga i le nuu i lea vai tausaga, pe felaulau i gatai o le a sasaina, po o le fasiotia lava ona o le agaaga i le atua o Fe‘e. E le muina ni sulu po o ni lama i le masina muamua e fai ai tapuaiga i le Fe‘e, aua e faatasi ma i latou le atua, ma e le naunau o ia i le malamalama. Sa faapitoa le laeiga o faufautu papa‘e i aso o taua, o le ala lea ua le faatagaina ai lo latou faaaogaina i aso o tausamiga. E le faatagaina foi ona amo ni avega faila solo, e pei o fafie aua e i‘u ina manatu page 32 ia le atua ua ulagia ia ona o se faauiga lua o avega faila solo ma le leveleve.

Sa i ai i le nuu lea se taulasea sa ia te ia se tanoa tele. na ia faaigoa ia Lipi po o le oti faafuase‘i. Ua fai foi lenei ma faatinoga o le Fe‘e ma e tele naunau ia mea a le aiga lea na maua ai. E masani ona o tagata na gaoia ni a latou mea fale po o oloa ma ni ietoga po o nisi lava oloa e totogi ai le taulasea, ina ia fetu‘uina le ua lima lavea. E faasaga le taulasea aga‘i i le tanoa ona tatalo lea ina ia tauia le agasala. E matua fefefe tagata i nei upu fetu‘u. O e limatolotolo ua laveia o latou loto fuatiaifo sa fata i le taulasea ma faataatia i lumafale faatasi ma oloa e sui a‘i ia mea na ta‘ugaoia. Latou te avatu foi ‘ietoga ma isi lava oloa i le taulasea ina ia toe magalo ma faaui le sala. Ona o ia ala ua mauagofie ai oloa a le aiga o le taulasea.

E i ai se tala faapea o atua Fe‘e uma o Savaii na tulia e se tagata toa mai Upolu ma na ia mauatama‘ia atua Fe‘e uma i lona upega ona ia tago ai lea ua tafasimate. Na liu maa fe‘e ma o lo ua tutu solo i le aloalo o le itu i matu o Upolu. Sa ui mai folauga mai Savaii ma faasese ese ma ia ma‘a ona o lo latou fefefe i o latou atua.

E faapea le isi fafatala o se atua Fe‘e Savaii na fai ava mai i le afafine o se alii Upolu ina ia faafaigofieina ana malaga i le va o Savaii ma Upolu, na ia foaina se avanoa tele i le aau ma na maua ai le ava ma le taulaga i Apia. Na tausili foi o ia i gauta lava o lea nuu ma na ia faia ai se fale ma‘a iina. O lo o i ai aso nei ia toega o lea fale: o le fale o le fe‘e. A sauniuni tau le nuu, ona faatafea mai ai lea e le atua Fee se la laau e fai ma faailoga o le a manuia le taua.

(3)

A e sa avea foi le Fe‘e na o se atuanofofale i nisi nuu. A maua e se topolo i sona faiva ia se fe‘e ma ua na faavelaina ma ‘aina, pe o le i ai foi faatasi ma se tasi o se aiga atua i le fe‘e i le mea sa faavelaina ai o ia, ona faapotopoto ai lea o i latou ma filifili se tasi o i latou e alu e taatia i le ogaumu e le‘i faavevelaina e peiseai a page 33 taoina o ia. E faia ia te ia mea uma lava e faagasoloina i le faigaumu. O lo latou manatu afai e faapea ona latou fai ona malie ai lea o le loto o le atua. A o faia ia gaoioiga e pepese atu ia nisi o le aiga faapea, “le fe‘e ulu tula e, faamagalo le mea ua faia, o le masei ua o se tupolo lava.” A le faia ia faiga e tusa ma le agafaaaloalo na talitonu i latou o le a sau lava ia le fe‘e ma mau i totonu o se tasi o le aiga ma na faatupu ai se ma‘i i totonu o le tagata lea, ma oti ai.

9.

Fuailagi: O le igoa lea o le atua o se tasi o motu iti ma e uluitino i le pusi-sami. A lafoia se pusi i le apitagalu ona o se afa po o le taio‘oo‘o, e matua vevesi ia tagata i uta ona o le tuā o lea mea.

10.

Ga‘efefe: O se atua taua lenei i nisi nuu ma ua avea o ia ma atua o taua. Sa faatino o ia e le ato lalaga i launiu mata. Fai mai na tau ia atua Samoa ma atua Toga i le isi aso ona lalafi ai lea o atua Samoa i pu i oganiu, a e na lafi Ga‘efefe i se ato launiu ma na sao ai o ia, a e to‘atele e na lalafi i oganiu na feoti. Ua talu mai ai i lea mea ona fai ia le ato ma tomai o lea atua, ua le faamalosi se tasi e laa i luga o se ato ina ne‘i le malie le o i le ato. A tau atu ia se autau i se ato mata o fao i lo latou ala ona toe foi ai lea o i latou i tua. A e afai e tau atu i latou o taaoto mai se ato mago i lona itu i le autafa o le ala ona iloa ai lea e i latou o se faailoga lelei lea ma o le a o atu loa i le taua.

11.

La‘ala‘a o se atua o taua lenei i se nuu i Savaii. E le iloa lona tino a e talitonu ia tagata e ta‘imua o ia i ‘au. A taalolo mai ia le nuu i malo e tusa ma le aganuu faaaloalo o taligamalo, e sao mea a le umufono mo malo ma afai e su‘e mulimuli ane le aofai ua sili i lo le faitauaofa‘i na ulua‘i i ai, ona faapea lea o le nuu ai foi o le atua o La‘ala‘a lea na ia faaopoopo mai le faasili. A fesilia‘i ona faapea lea o la latou tala “E moni lava, ai o page 34 le lcomatua lea sa nofo ma lona titi ti ‘ula.” Ai o se faatusatusaga lenei o le taseni a le tevolo e pei ona taua i le faa-Peretania.

I se tasi aso ina ua tulia ‘au a Savaii e le fuavaa a Upolu na uluitino ia le atua lea i se tamaloa ua matua sesega; i le fefe ona alu ai lea o ia ma taoto i se fale. Na fasiotia o ia e i latou ina ia faamalie i tagata Upolu ma e, na uma ai le taua. Na malilie tagata Upolu ina ua fasia le atua. Ona o lo latou faaaloalo i le atua lea na saili ai e le nuu ia se isi upu e sui ai le upu la‘ala‘a. Ona i ai lea o le upu soposopo.

(2)

O La‘ala‘a foi o le igoa lea o se atua na te leoleo ia maumaga. E fesoasoani ia te ia le isi atua e igoa ia Faititili. E le manatu ia tagata Samoa faapea o le uila e faaleagaina ia mea a o le faititili lava. Na taia e Faititili ia le fale o Paogo ma Fala. Na tutu i luga le aiga ma pu‘e ia te ia, na saisai ia te ia i laupaogo ona faamata‘u ai lea o ia i motumotu; na faataio mai o ia i lona tiga:

Auoi, se Fala, o le a ou mu,
Aue, se Paogo, ta fia ola!

Ona taupale ai lea o Paogo ma Fale e faaola le atua ma ua fai ma leoleo i lo la fale, e tulia ‘imoa mai ia la mea‘ai. Na la saunia se tapui, o se ‘ato ua faatumu i laupaogo ma motumotu-pe ma tautau ai i luga o se laau e faamanatu ai ia Faititili le mea e oo i si ona pa‘u pe a na toe taia se fale. O se faamata‘u foi lenei e saunia mo tagata gaoi; e taia a latou faatoaga e Faititili.

(3)

O Laalaa foi o le igoa o se tasi o atua i Upolu, ua matua maoa‘e i le taaloga o pi‘iga. Fai mai e potopoto fo‘i atua e taua‘i pi‘i.

(4)

O le igoa lava lea e tasi ua iloa ai se atua vavalo i taua, faama‘i ma isi lava mataupu patino i le aiga lava latou. E tatalo i le atua le aiga potopoto pe a oo i aso o faama‘i ina ia laasia ma faamagaloina i latou. E faapea page 35 le taofi e nofo le atua lea i le mauga ma o lea ua mafai lava ona fai o le talamamaga i so o se itu o le mauga.

E i ai foi ia se taulasea fai mai a tatalo ia La‘ala‘a e uluitinoina o ia ma na ta‘u mai ia le alama‘i ma na faasa ia le amiovale a le o lo ua ma‘i ona o le aga.

12.

La‘amaomao: O le tasi lenei igoa o le nuanua, ma sa avea ma suitino o le atua o taua i le tele o nuu. Afai e sauni le ‘au a e tu mai se nuanua faasopo i lo latou ala ona toe solomuli ai lea. A e a faapea e tu le nuanua ma faalava i le umi i le auala o le au, ona taofi lea o i latou o se mea lelei lea; e lotomalie le atua ia latou o atu e tau.

13.

Mao ma uli: E lua ni nifo tanifa faapea na aumai mai Fiti, e faaigoa ia Mao ma Uli. Na la faatinoa ni atuaotaua o se tasi nuu tele. Sa teu ia nifo i totonu o se ana; a o atu ia tagata i le taua, ona faamuli lea o le faitaulaga po o le tagata vavalo e iloilo ia le tulaga ma le mea e u i ai le taoto a nifo. A taooto ia nifo ma o la pito e faasino i sasa‘e ma sisifo, o se faailoga lelei lea; a u i matu ma toga o se faailoga leaga lea.

14.

Matu‘u: Sa fai le Matuu ma faatinoga o se atuaotaua i le motu o Manono. A lele i mua‘au le matu‘u o se mea lelei lea a e a lele faalava o se faailoga leaga lena.

E i ai le tala e fai ia Matu‘u ma lona uso o Faalaeo. Na fai la la suavai i le isi aso, e fu‘e ane e le ‘aina i le mata. Ona ‘ai ma‘a ai lea o nai tama. Na ta ma ua mutu le ua o Faalaeo, a o le ua o Matu‘u na falō o le ala lea o le umi o lona ua.

15.

Moso: O le igoa lenei o se tasi o atua sili o le fanua po o le eleele, o le faafeagai o Tagaloa le atua o le lagi. E fai ma a‘a o lenei upu ia le laau e ‘ese le sasala o le manogi o ona fugalaau samasama o le moso‘oi. O se maa lona faatinoga i se tasi nuu. E faa‘ulaina lea maa e malaga e ui atu i ona tafatafa, o le taulaga lea ia Moso.

page 36
(2)

A ua fai ma faatinoga o Moso ia le tanoa i se isi nuu. E teuteua lea tanoa i atigi figota papa‘e, ma sa faaigoa ia Lipi po o le oti vave, e pei ona faamatalaina i le atua o le Fe‘e. E talia e le faitaulaga ia meaalofa ona fai ai lea e ia ia tautu‘iga ia Moso ma ta‘u i ai le tagata gaoi ua fia maua. E faapea ana talosaga: “Se Moso, ia e faavave mai, ia faaali lou mana ia aveloaina i latou i sa le Fe‘e! Ia faatafefea i latou i se lolo ma ia aua ne‘i toe vaaia e i latou se isi la.” O fetu‘u nei e masani ona faia.

(3)

O se tasi o alii o le itumalo o Atua e faapea e itulua; e fealua‘i faatasi ma tagata ola i le ao a e a po ona liu ai lea o ia ia Moso, ma feoa‘i ma saualii.

(4)

E avea foi Moso ma atuanofofale i nisi aiga. E masani ona ulu i se tamaloa. Fai mai e fai le faiga a lea tagata i maumaga o e latou te tuaoi; e te‘i lava ua mou o ia pe a o atu tagata. Ua mafua mai i lena ona mafaufau ia tagata ai lava o ia o se atua; ma ua avatu ia te ia ia tatalo atoa ma taulaga.

(5)

E faailoa foi Moso i se tasi aiga: na o le to‘atasi lava le toeaina o le aiga na te iloa o ia pe a oo mai o ia. E faapea upu a le toeaina, “O lau afioga, afio mai ia lau afioga.” E faalologo ia le aiga a o fai le talanoaga a le atua ma le toeaina a moso talapelo; o se fale, po o se paopao po o se isi lava mea ua fia maua o le a fai ma mataupu o le asiasiga a le atua.

(6)

Ua aliali mai foi ia Moso i se tasi ituaiga lupe ua taua o le Tu. A asu vai e le tatau ona faamasa‘a sina vai i le faitoto‘a, aua e ita ai le atua o Tu. O le a teva loa le atua ma ua tuua le aiga aunoa ma le feao a le atua.

I nisi foi aiga e uluitino ia Moso i se moa; a ‘aina e se tasi ia lea manu o le a lili o ia ma oti ai.

E ulu Moso i le fe‘e i se isi aiga ma e leai se isi e faamalosi e pa‘i atu i lea i‘a.

E ulu foi Moso i le manulele e igoa o fuia. A lele mai i le taeao ona iloa ai lea e le aiga ua talia a latou page 37 talosaga; e faapena foi i le afiafi. A le sau o ia o lona uiga ua ita. Ua le aliali mai le manu nei i le aoauli ona o le sesega o le la. A ua faamatala atu e le faitaulaga i le aiga ia le uiga o le tagi a le manu e tusa ma lona lava mana‘o faapea ma lona lava lagona.

(7)

O Mosoloa: O le igoa lea o se isi foi atua nofofale. Sa faatinoa e le laumei ma le anae. E tatalo le aiga ia te ia a o le‘i faasaga atu i le mea e tatau ai o le afiafi.

(8)

Sa avea i‘a, o le fai ma le anae ma faatinoga o Moso le Malosi i se tasi foi aiga. A maua i se faiva o ni malo po o ni uo a le aiga ia i‘a ia, ona ave ai lea o se tamaitiiti o le aiga ua faataatia i luga o le ogaumu e pei lava o le a taoina. Ona pau lea o le mea o le a malie ai le loto o Moso. O se tasi o lea aiga e tofo i se fasimea o ia i‘a sa e faatonuina o ia e le matai o le aiga e inu ia se ipu suau‘u ‘a‘alu ma le mafu.

16.

Nafanua: O le igoa lenei o se atua fafine o se itumalo i le pito i sisifo o Savaii. O le afafine o le atua sili i Pulotu, o lona igoa o Saveasi‘uleo. Sa natia le teine i le togavao e lona tina ona o lona masiasi: o le tamatoifale ia Nafanua. Na sau Nafanua mai Pulotu, le nu‘u e galoma i ai mea uma i le faa-Samoa. O aso ia o le mamafa o le amo o le pologa i tagata Samoa. Sa faafe‘a‘ei tagata Samoa i ia aso ma o latou ulu e u i lalo, ma taumafai e toli niu i o latou tamatama‘ivae. Sa soona ui ane Nafanua i lea mea ona na iloa ai lea o se tagata ua vaivai lava o lo o tau‘a‘e ma ona vae e u i luga i se niu. Ua na o le sa‘i ma mapuea i le aga fita ua fai po fai ao. Na fai atu ia Nafanua i le tagata e alu ifo i lalo a o le a ia faaea lea to‘ilalo. Na potopoto tagata uma i le upu a Nafanua, ona mulimuli atu ai lea ia te ia i le taua; ua tulia le fili ma ua ala ia te ia ona ea o le itumalo i se tulaga aloa‘ia. Sa ufitia uma lona fatafata ina ne‘i iloa mai e le fili ua na o se fafine o ia; sa fai ni nai launiu itiiti e sulu i le sulugatiti ma faailo po o se igoapo i le ‘au a Nafanua. Na i‘u le taua ma ua page 38 manumalo ia Nafanua ona ia faatonu lea ia noanoa ia lanuiu i laau e faailoga ai laau, ua faasaina mo ia. E oo mai i le aso nei ia lea lava masani o le tanoanoa o fasilauniu i laau e tapui ai; e le soona tolia ia fua o ia laau, e taatia pea mo se faatatau faapitoa.

(2)

O Nanfanua o le igoa foi lea o se tasi atuaonuu i le motu o Upolu. I le sailiga o se tagata gaoi, e potopoto uma ia alii ma tagatanuu ma faasolo e augani ia faao‘o atu le taui ma sui ia i latou ta‘ito‘atasi pe afai lava o le tagata ua agasala. Afai ua faafiti tagata uma ma ua le‘i mautali lelei ia le tautoga ona faai‘u ai lea i le tautu‘i a alii ua fai ia Nafanua faapea, “Se‘i alofa mai ia i matou Nafanua e, ia e faaali mai po o ai ua sala, ma ia auina mai le lipiola ia te ia lea.”

A o sauni atu i latou i se taua e faatali ia tagata uma seia sausauina i le suaniu a Nafanua. A manumalo ona latou manatu lea, na lelei ona fai le sausauga, a e a faia‘ina ona latou manatu ai lea ai lava e le‘i matua lelei le sausauina o i latou. O e o atu e faaali a latou agasala e sausauina muamua aua e fai lea ma faailoga o le faamagaloga o sala ma le faamamaina. E vaaia so‘o le gasolo a tagata i le po ma feoa‘i i le nu‘u ma sulu e fai ma faaaloalo ia Nafanua. E aumaia i luma o le taulasea ia ma‘i e fia faamaloloina. E vave malolo ma‘i e o mai ma ‘ietoga, a e ua faaumiumia le tigaina o ma‘i, e faalelelei meaalofa.

17.

Nave: O le igoa lea o se atuaonuu i le motu o Tutuila. Ua faatinoa o ia e se maa ua taua o le Ma‘a o Nave. Ua faapu‘upu‘u ia Amanave, ma ua fai ma igoa o se nuu iina e oo mai i le aso.

18.

Nonia: O le igoa o se atuaonuu e faatinoa i le pipi. O se o lea nu‘u na te aina ia figota o le a tupu se pipi i lona isu. A se‘ia mai o ia mai le sami ma ave i uta o le a tupu lava se pipi i se tasi vaega o le tino e fai ma sala. E paū i le masina o Me ia aso o tausamiga ma tatalo ia Nonia. E tatalo tagata ia Nonia ia aveese ia faama‘i ma page 39 le tale ma isi lava faama‘i e taatele i vaitaimi susu ma le timu faapea. O le vaimasina lenei e amata ai le suiga ma le tau susu i le tau matū. I aso o tapuaiga e ave ai e tagata ni ula atigipipi e fai ma taulaga pe a tatalo atu ai ia Nonia.

19.

O le Nifoloa: O le igoa lenei o se atua faatupu faama‘i. Fai mai le tala na sau o ia mai Fiti ma ua nofo i le itu i saute o le motu o Savaii. O tagata, paopao ma isi lava mea e maua ai iina na talitonu ia tagata o ia lava mea ua fai ma auala o lenei nifo loa e ulu ai i ona fili. Na faaali le nifo loa i se loomatua i se tasi aso ona tago ai lea o ia ua po i se luutaga vai laulaau, ua pi‘o ai le mata o le nifo; talu mai ai ua le toe malosi le nifoloa.

Ua oo mai lava i aso nei ia le faasoesa atoa ma le faamaumauaso o lenei talafatu. E ui lava ina leai sona faamaoni a e pipii pea tagata i ai, aua e tumu lea tala i mea e mata‘u ai. E le tele ni tausaga talu ona o atu ni tagata i le nu‘u lea e faatau ai so latou paopao; na fo‘i fua mai e leai se vaa na maua. E to‘atele e na maliliu i le nuu talu ona toe fo‘i mai le malaga; ona o lea ua manatu tasi ai i latou e faapea na mulimuli mai ia i latou le nifoloa, ma ua na faatupu ai le oti. Sa tau se taua e tusa o le sefulu tausaga talu ai; o se tagata mai le itumalo e ta‘a ai le nifoloa na fasiotia ma ua tanu i se tasi nuu i Upolu. Na mavae ni nai aso ona maliu ai lea o se alii talavou lava o lea faaitu. E le‘i ma‘i o ia a ua te‘i lava ua oti. Ua masalomia le nifoloa e tagata matutua o le nuu ma ua lagaina ai ia ivi o le tagataese lea na tanu, e tusa o le fa tausaga talu ai. Na faaputuputu faatasi ia ivi o si alii ona tia‘i lea i le moana; ua faia lea mea ina ia faamama le nuu mai le nifoloa. E pei lava le nifoloa o le malosi o le taofi o tagata Initia i le nifo ta‘uta‘ua o lo latou atua o Puta; na asia lea mea e le Perenise o Uelese i le 1875. Sa le utu ia taua a tupu ona o lea nifo, na susunuina a e na malepe le ta‘igaafi na tau susunu ai; e ui lava ina tanu maulalo page 40 ma solisoli ai e elefane, sa le‘i ma‘omi ai i lalo, na toe sau lava i luga. E faapena foi le talafatufua o le nifoloa i Samoa; e aliali mai pea i lea vaitausaga ma lea vaitausaga i se oti faafuase‘i po o se ma‘i faaumiumi o se sooga vae po o le lima e fula ma papala solo, e tua‘i uma lava i le Nifoloa.

20.

Pava: O le igoa lenei o se atuaotaua i le itu i saute o Upolu. Na mafua mai i le igoa o se tamaloa na sau mai le Atusasa‘e. Na o i laua ma lona to‘alua e galulue i le vao a e tuu la la fanau i le fale. Sa tafu le afi a tamaiti e tunu ai la la mea‘ai. Na iloa mai e Tagaloa le asu ona sau ai lea o ia mai le lagi. E tau mai o ia na o tamaiti le fale, ona fesili lea po o fea o i ai o la matua. Sa ta‘u atu e tamaiti o lo o i uta i le maumaga. Ona fai atu lea o Tagaloa ia vave i uta e ta‘u i o la matua o Tagaloa lea ua i lo latou aiga. Na faataalise mai le toeaina o Pava ina ua oo atu ia tamaiti ma le feau a Tagaloa. Na sauni e Pava ia le ava‘ona mo le atua o Tagaloa, a o se tasi o le fanau a Pava sa scona fetolofa‘i solo o ia ma ua leua ai le tanoa ‘ava, ua masa‘a. Sa le‘i taofiofia le faaatuatuvale o Tagaloa, na lele atu ma na taia le tamaitiiti, ua oti ai. Peita‘i na ia toe faaola ia te ia. A o Pava ua te‘i i le mea na faia e Tagaloa ma ua lilivau ai o ia i le ita tele; o lea na ia teva ai i fafo ma ‘oto se lautalo, ona ia tu ai lea i ona luga ma ua nimo ai i Fiti. E tele aso na mavae ona taliu mai ai lea o ia ma le alo o le Tuifiti: na ofo uma tagata i ia mea. Ina ua oti Pava sa maua sona nofoaga i le malae fono o atua o Samoa, ua faamauina foi lona igoa i uputu‘u a atua o Samoa.

Sa fai ma ona mausa ia le lautalo, o e fai o ia ma o latou atua e togi i le pulou lautalo pe a o atu i taua. E vaaia foi Pava i le nuanua. A aliali manino mai ia le nuanua ona iloa lea e le ‘au o le a manumalo i latou i le taua, a e a tu mamao mai ma faasaga ese o le faailoga lea ia taofi le taua.

O se tasi tala e faapea o le fasiga o le tamaitiiti na tupu page 41 i le pito i sasa‘e o le motu, ona sola ai lea o Pava ina ia taumamao ma le atua o Tagaloa. A taunuu Pava i se nuu ma mafaufau o le a nofo ai, a e vaai atu foi o tilotilo mai mata o le atua o Tagaloa; ona toe tula‘i lea ma sola i le tasi nu‘u. Sa faapena ona malaga faaasolo Pava i nuu, a e femulimulia‘i le atua o Tagaloa, seia oo ina taunuu o ia i le itumalo ua taua i luga, ona le toe iloa atu ai lea o mata o Tagaloa.

21.

Pili ma le Ma‘a: O igoa nei o ni atua masaga sa tapua‘ia e nisi nuu i aso o taua, oge, ma faama‘i. E lautogia le masina o Me mo tapuaiga ma taulaga. E faatinoa e le pili sosolo ia atua ia ma e matau i aso o taua. A oso faalava ia le pili i le auala o le ‘autau ona toe solomuli lea a e a aga‘i i luma ona mulimuli atu ai lea o le ‘autau ma le fiafia e fetaia‘i ma le fili.

O se tasi foi faiga sa latou saunia e saili ai se faailoga, o le lalagaina lea o launiu ia soo ai poutu o se fale tele, mai le fola o le fale seia oo i le ‘au‘au. E saofafa‘i ai iina ia alii ma mata‘i i le filiga. A totolo sa‘o mai i lalo le pili i luga o le filiga o se faailoga lelei lea. A e a sau faasapasapa le manu i luga o launiu ma soona totolo solo, o se mea leaga lea ma o le a taofia ai le taua i lea aso. A o le‘i o atu i le taua e sausaua i latou e le faitaulaga i suaniu. E faapea upu a le faitaulaga: “Ia lavatoto le auala ou te alu atu ai.”

22.

O Fatu: E lua ni ma‘a e le‘i tofia, o ni ma‘a lamolemole o le alia, sa teua i se malumalu i se tasi o nuu ma ua leoleoa lelei lava. Ua le mafai ona alu i ai se tagata ese atoa foi ma e faataetaelase, aua e matua faasalaina lea tagata e leoleo o atua ua tutu ai iina e leoleo. E fai ia i laua ma atua faatupu mau a e le o ni masei. E foa‘i mai e le tasi ia ufi, ‘ulu ma popo, a o le isi na te auina ia le anoano o i‘a i upega.

(2)

O se isi foi ma‘a ua faofaleina lelei e se tasi nuu page 42 ma sa fai ma faatinoga o le atua na te aumai le timu. A mamafa mai ia timuga ona latou faataatia lea o le ma‘a i tafatafa o le magalafu ma lagilagi ai seia oo ina toe oo mai aso la ma le laofie. A o aso e malosi ai le la ma ua le to‘ia le laueleele e se mataua a la‘ei ai faitaulaga faatasi ma e tapua‘i ma latou tau‘ave le ma‘a i le vaitafe, ua lolo ai i le vai ma talotalo ina ia ua.

(3)

E tu lata ane i se auala e alu i maumaga ia se ma‘a fai mai o se tagata pala‘ai na liu ma‘a. Na fai la la feagaiga ma lona uso i luma o lo la atua faapea ia liu ma‘a le tagata o i laua e sola i le taua. Na fai le taua i le isi aso ona liutua ai lea o le tasi o uso nei ma ua liua ai o ia e le atua o Moso e avea ma ma‘a. O e ui atu ia latou faatoaga i lea auala e sogi i latou i le ma‘a i le alu atu ma le toe fo‘i mai. O le taui o le le faalogo i lenei aga faaaloalo i atua, o le oti lea.

(4)

Na tau ia se uso i se tasi mea ma ua feoti ai; na liu ma‘a. Sa tutu tonu ia ma‘a i tua‘oi o ni nu‘u se lua. A i ai se le maliliega i so o se tasi o ia lava nu‘u e leai se nunuvale i le nu‘u atoa. E fai lava ma tulafono e uia pea, ia le upu, “o atu e faasa‘o i ma‘a”; o i latou e naunau e faaali lo latou faamaoni po o le tomai ia latou feau e o atu i latou i ma‘a ma tofotofo ai iina le mea moni. A pa‘u ai i lalo ia le tasi o le tauiviga ma ua faia‘ina, o le i‘uga le seua lava lena o le finauga. E leai se tasi e faalavelave i le to‘alua o lo o tauivi i mea faapea; ma sa ta‘uta‘ua nei nuu ona o le pulega ma le filemu iina.

(5)

I se tasi itumalo faapea na mua‘i aina e ni tagata mai Fiti, sa latou teua ni ma‘a Fiti i se malumalu ma sa tapua‘ia i ona po o taua. O le faitaulaga na te faaputu i luga ma fatufatu ma‘a ona matau ai lea pe faapefea ona solo i lalo. A solo i sasa‘e o lona uiga o le a faia‘ina la latou ‘au; a e a solo i sisifo ona iloa ai lea e malo latou. Ua fua lava la i le solo a ma‘a ia le tonu o le ‘au pe o atu i le taua pe leai.

page 43

I le amataga o galuega a le lotu kerisiano na aofa‘i uma ai e faiaoga Tahiti ia ma‘a ma ua tu‘ilili‘i i le matafaga. O faiaoga ia o ni tagata e ta‘ei tupua ua ta i ma‘a; ua leai se toega e tasi o ia ma‘a i aso nei.

23.

Le Sa: O le igoa lenei o le atuaotaua i le tele o nu‘u ma e ulu i le pili. E mata‘ia ia le fealua‘i a le pili i fusitao i aso o taua. O se tala lelei pe a totolo le pili i mata o tao ma ui i tua o le fusitao; a e tua leaga pe a sulusulu le pili i totonu o le fusi.

Sa masani ona folasia se falafala i se tasi o pou o le fale, a iloa le pili o totolo mai i lalo mai le ‘au‘au i le fola o le fale ma ui ai i luga o le fala, o se faailoga lelei lea; a e afai e sau o ia i luga o se pou e le o ufitia i se fala o se faailoga e leaga lea. A oso faalava foi le pili i luma o se tasi‘e alu atu i le taua o se faailoga mamala lea.

(2)

E ulu Le Sa i le lulu i nisi nu‘u. E matele o ia i mea tau faatoaga ma na auina mai ia le ua ma le anoano o mea‘ai. E tapua‘ia o ia i le masina o Aperila. Sa talotaloa ma taufaaoleolea ina ia aveese le naonao i maumaga aua ua talitonu tagata o ‘avefeau ia a Le Sa e faatauma‘oi i meatoto. Sa taofi foi tagata e mana‘o Le Sa e ‘aina tino o tagata gaoi. Sa masani ona faafefe e matua le mafaufau lelei o a latou fanau e faapea o le a sau Le Sa e inu o latou toto. A mama‘i ona o ai lea o i latou ma vele ia se fasi fanua e fai ma taulaga ia Le Sa; e masani ona maua mai ia se taui lelei lava: o le te‘a lea o faagagafu o le ma‘i tau manava o le tagata ‘ai tele a e paie!

(3)

Sa uluitino Le Sa i le atualoa i se tasi nuu. O se e utia e lea manu pe maua i se faama‘i sa masalomia le atualoa, ma sa ave loa se ‘ietoga ma se ili e fai ma magalo o le ma‘i; e ‘ai‘oia foi le atua, i upu e pei o nei:

“Le alii e, afai, ua e to‘atama‘i,
Ia e faaali mai le ala,
Ma auina mai le toeleleiga o le ma‘i nei.”

page 44
24.

Silivaai: O le tasi foi lenei atuaotaua i se tasi nuu ma ua faatinoa o ia e se manulele. A lele le manu aga‘i i le itu o i ai le itutaua a le fili o se faailoga lelei lena.

(2)

O le igoa foi lenei o se atuaofale ma ua faatinoa e se fetu.

25.

Sa Fulu Sa: O le igoa lenei o se atuaotaua i se nuu i Upolu. Sa faatinoa o ia e le ti‘otala ma ua mataua le lele a le manu lea i aso o taua: a lele i luma o le ‘au o se faailoga lelei lea; a lele mai i tua o se faailoga lea o le a faia‘ina.

26.

Sama: O le igoa lea o se atua taufe‘ai e nofo i se nuu i Savaii. E ulu o ia i se tagataola. Fai mai e alaga o ia ona taatia ai lea o se fasi tino tagata i ona luma. E sosolo atu le mana o lenei tagata i nu‘u ua latalata ane i lona nu‘u, o ona suli foi o lo o ola e oo i ona po nei.

27.

Salevao: O se atuaotaua lenei na tapuaia e le vao nu‘u ma ua faatinoa o ia e le ta‘ifau e masani ona iloa i se ta‘ifau pa‘epa‘e. A tata lona i‘u, e faapea foi le oso atu i luma o le au pe a iloa atu ia le tasi itutaua, o se faailoga lelei lena. A e a fo‘i mai o ia i tua ma tagi, o le faailoga leaga lena.

(2)

A o nisi nu‘u foi ua fai ia Salevao ma atua taua faapea ma aitu lautele o le nu‘u. Ua i ai le vaitausaga tu‘upoina e fai ai taulaga ona o fua o le fanua, ma ua tuuina atu ai foi ia talosaga mo se faaopoopoga i ia aso. E au aso ia aiga uma o le nu‘u e faataumamafa le nu‘u uma i ia aso. O le aiga latou te aumaia ia taumafa lelei e tele o le a matua viia, a o le ua faalelava lona aso e fetu‘uina. A uma ona tausasami tagata uma lava i le faai‘uga o le tausamiga i aso ta‘itasi e fai ai, ona tanu ai lea o mea e totoe, e leai se mea e tuua mo le aso e soso‘o ai. Sa i ai i se tasi nuu i Savaii ia se malumalu ua mau ai le faitaulaga i aso uma. Latou te fata mai ia se tagata ma‘i ma faataatia ai iina faatasi ma meaalofa o ietoga. E alu atu page 45 ia le faitaulaga ma milimili le vaega ua ma‘itia ona mulimuli mai ai lea o le faamalologa. E viia ia Salevao i le nu‘u lea: na te aumai le anoano o mea‘ai, ua iloga foi o ia i lona tutuli esea o atua ese mai le nu‘u. E i ai se tala e faamatala ai se malaga a atua mai Upolu, fai mai na oo mai loa i le nuu lea ona ui a uta lea ona o lo latou matata‘u ia Salevao. A ua agalelei lava ia Salevao i malaga a tagata ola. A sao tusaga o alii o le nu‘u e tusa ma le taliga o se faigamalaga e toe iloilo atu ua silia i se mea se tasi, ua faaopoopo i ai e le atua o Salevao. Sa faapea talitonuga o tagata.

E faamanatu so‘o le alofa o Salevao ia Nonu. O Nonu o se tasi o i latou e tapua‘i ia Salevao. Na malaga Nonu i Toga e asiasi i le Tuitoga. Sa finau ia le Tuitoga ma Nonu; fai mai le Tuitoga e le toe aoina le masina i ia aso, a e fai mai ia Nonu ia o lo o aoina pea le masina. Ua taufaivevela le au alii i o la taofi ma o lea na tuu ai o le a iloa le tonu i e lua. Na po le po a e faaali mai ia Salevao ia Nonu, fai mai o ia, “Se Nonu, e alu alu foi ia vale saupa‘u ma tagata finauvale e le maua oe i le leaga. Ua matua e sese lava. Na e iloa ana fea e aoina se masina a e le‘i fe‘itetele? Ana le se anoa lo‘u alofa i si ou pa‘u se manu o le a tu‘u lava oe e ‘ai lou valea. A e sau loa ia e faalogo mai, o le a ou alu ma oso a‘e i le tafatafa‘ilagi ma foliga mai o se masina, a vaai atu i ai le Tuitoga ona talitonu lea ua moni lau upu.” Na malama a‘e le taeao ona tu faamasina mai ai lea o Salevao i le tafatafa‘ilagi, na iloa atu e le Tuitoga ona faapea ai lea o ia ua moni lava le mau a Nonu. O lea na sao ai Nonu ua le fasiotia. O tala faapea e faaopoopoa le mamalu ma le mata‘utia i ia atua faapea ma ‘oa i mea e teu ai oloa a le au fai taulaga.

(3)

O le igoa foi lenei o se atuanofofale i se isi aiga ma e nofo i le pusi ma le laumei. So o se tasi o le aiga e pa‘i i se tasi o ia i‘a o le a maua i se ma‘i; ma e faalogo atu lava ia tagata o fasa mai le tagata ma‘i a o le‘i oti, “ua ou fasia si alii lenei aua ua na aina lo‘u faatinoga.”

page 46

E masani ona asu se ipu ‘ava ma sasa‘a i fafo i aso e mama‘i ai, e fai ma taulaga o le faamagaloga; e valaaua foi le igoa o le atua lea ina ia na faaolaina ia le ma‘i.

I nisi aiga sa avea le faitaulaga ma o latou matai. A oo i le itula o le afiafi, ma isi lava itula e lautogia mo taulaga i le aiga, e aumea potopoto le aiga uma aua e oti le tagata e le ‘auai mai.

28.

Sepo Malosi: Sa tapua‘ia o ia i Savaii, o se atuaotaua, ma sa uluitino i le pe‘a. A lele sa‘o i luma o le ‘au ia le pe‘a o le faailoga lelei lena, a e a na ona tu mai luma ma peiseai e pupuni lo latou ala ona iloa lea o le a i‘u leaga le taua, ona solomuli lea.

(2)

Sa avea foi ia Sepo ma atuanofofale i le tele o nu‘u. I se tasi o nuuauta i Upolu sa avea Sepo o le “alii o le Mauga,” ma sa ulu o ia i le moa ma le lupe. E ulu foi o ia i se i‘a itiiti lava e faigata ona pu‘ea, ma sa fai lea ma atua o se isi aiga; a o se tasi aiga sa latou avea ma faatinoga mo ia ia le figota o le tuitui. O le faasalaga o se ‘aina ia lenei faatinoga o le tupu lea o se tuitui i totonu o lona tino.

29.

Si‘uleo: O le igoa lenei o se atua faanofonuu i Savaii. E faapea na sau o ia mai Toga ma e mafai ona savali o ia i luga o le tai. Ua avea o ia ma atua o tautai. Sa faatuina mo ia se faleo‘o e lata ane i le matafaga ma e faapea le taofi‘e feololo se vaega o le talafatai e pule ai o ia.

30.

Tagaloalagi: E le matua mautinoa le mafuaaga o le igoa lenei. O le upu loa o lona uiga o le UMI, o le taga o se mea lea ua lalagaina e fafao i ai mea; afai e faaaoga i lona uiga faasoanauna ona tusa lea o le upu tagaloa, o le sa‘oloto po o le le faatua‘oia. Ua faapena ona moomia ia le uiga lenei e faamatala ai le igoa o le Iupita Samoa. Faauta foi i nisi o le vao igoa ua faaigoaina ai le atua sili lenei o tagata Samoa: Tagaloalagi, Tagaloaatevalu, Tagaloafaatupunuu, Tagaloaasiasinuu, Tagaloalafoa‘inuu.

page 47
(1)

E iloa o ia i le malama i se tasi nuu ma ua tapua‘ia o ia i le masina o Me. E faatinoa foi o ia e le manu o le Tuli. E leai se tasi e toe fealua‘i i le nu‘u pe a oo i le itula e fai ai ia talosaga i le atua lea. E na o tane e ‘auai i le tausamiga i le atua lea, ma e le tatau ona pa‘i atu ia fafine ma tamaiti i sina mea itiiti.

(2)

Sa faatinoa o ia e se tanoa faapea na aumai mai Fiti i se tasi nuu. Sa taofi tagata e nofo foi o ia i se ma‘a‘o‘o. Sa fauina se malumalu mo ia e taua o le “fale o atua.” Sa matua puipuia lelei lea malumalu ona o le mata‘u o tagata ina ne‘i faigofie ona feoa‘i agaga ma latou faatauma‘oi i mea. Sa osia taulaga ia te ia i aso o taua. E avatu foi ia te ia ia meaalofa atoa ma taulaga i ona po o faama‘i ma gasegase mamala. Sa matua talitonu tagata faapea a le tatalo ia Tagaloa o le a leai lava se manuia e maua mai. Sa avea le faititili ma faailoga ua talia le tatalo, a e a na o na faagaolo mai le lagi o lona uiga o se tatalo lea ua le talia ma e ua faapoi mai ia le taui ma sui.

(3)

E faapea le tala a se tasi itumalo, o Tagaloa na malaga mai i se paopao ma lona ‘auvaa e to‘afitu, ona fai ai lea o lona fale i uta o le nu‘u. O leo e soona femumua‘i e malele mai le togavao sa taofi latou o le magamagagu lea a atua, ma sa faata‘imua ai se maliu i le nu‘u.

A oo i aso o taua ona o ai lea o ni alii se to‘alua e fesili ia Tagaloa. E nofo le tasi alii i luma o le pa laau, a e alu le tasi faataamilo i tua. Sa ufiufia le tagata i laulaau se‘i vagana ona mata. E leai se fue e sosolo i laau ia, e le taatia foi se lau laau e tasi i luga o ma‘a, aua sa taofi tagata e mau ia le atua i totonu o ma‘a. A tu valavala ia le taoto a ma‘ama‘a o le faailoga lea o le a faata‘ape‘apeina ia le nu‘u, a e a putuputu ia ma‘a ona iloa ai lea o le a matua fusia le nuu atoa i le malosi.

32.

Tapa‘ai: O le igoa lenei o se atuaotaua i Tutuila. E ulu o ia i se atigi foafoa. A o atu ia se aiga e tau e ilia e le faitaulaga ia le foafoa a e faalologo ia tagata uma. A page 48 leo malu ma ‘o‘o le foafoa o le faailoga leaga lea, a e a leo lelei ma malie le tagi a le foafoa o se faailoga lelei lena.

(33)

Taema: O le atua lea sa fai ma ona faatinoga ia le manulele o le ti‘otala. A lele le manu lea i mua‘au ma le toe fo‘i mai o le faailoga lelei. Sa i ai foi sona malumalu e faitoto‘a tasi. I aso fita e gasolo atu ai ia toeaiina o le nuu i totonu o le malumalu lea ma fai lauga i le atua. E tali mai le atua i le leo o le tagata a e le iloa lona tino.

(2)

O le igoa foi lenei o se atua fafine faapea na maua e ni tagata fagogota i le va o Tutuila ma Upolu. Na latou faaofu ia te o ia i ni la‘ei mananaia tau le atunuu ma tauamo ai ia te ia i uta ma latou faia ai mo ia se malumalu. E avatu taulaga o ‘ietoga ma taumafa ma tuu i luma o alii e to‘alua sa fai ma faitaulaga. I le liliuga o aga faanuupo i le lotu Kerisiano na ma‘eu le maumea o nei tamaloloa i ‘oa o le malumalu. Na faaumatia ia le malumalu lea ma sa fai ai ia se aiga tele; o pua‘a ma le mau mea‘ai na saunia ai le aiga sa faatauina i oloa o le malumalu. Na latou faia le taumafataga e fai ma faamavaega i le fulituaga i le pogisa ma manatu o aso ua te‘a.

(3)

E faatinoa Taema i se tasi alalafaga i le fusinifo tanifa; sa avea o ia o se atuaotaua i lea mea. Sa afifiina ia nei nifo i fasitaafi ma sa fesiligia nei mea a o le‘i o atu i taua.

(4)

O Taema ma Tilafaiga o atua i laua o tufuga ta tatau. Na feausi mai i laua mai Fiti e aumai lea faiva i Samoa. Na faatonuina i laua a o le‘i tuua ia Fiti, ia pepese faapea:

“Tata fafine, a e le tata tane.”

A e na fesesea‘i la la pese ma ua taunuu mai i Samoa ua usu faapea:

“Tata tane, a e le tata fafine.”

Na mafua mai iina le aganuu lenei ua matua taatele i tamatane o Samoa.

page 49
(5)

O Taema ma Titi o igoa ia o atua nofofale o se isi aiga i le itu i sasa‘e o le atunu‘u. O se masaga e fepiita‘i o la tua. Na fe‘ausi mai i laua mai le atusasa‘e; a o o mai i laua sa fetautalatala‘i faapea; “pe ana mafai ona ta fevaaia‘i anusa o lenei na ona ta talanoa ma fepa‘ia‘i o ta tino a e le iloa le isi e le tasi.” E le‘i levaleva a e fati mai se auma ma na momotu ia le sootaga i o la tua. O tagata o le aiga e o malaga e feaoina i latou e atua ia i so o se mea e o i ai. O mea uma e pi‘ilua sa faasaina mo atua ia; o le sala o le oti. Sa faasaina tagata o lea aiga e feua‘i o latou tua ina ne‘i manatu atua ua ulagia i laua.

34.

Taisumalie: O le igoa lenei o se tama‘ita‘i i Upolu na alu ma aumea faatasi ma atua, ona tapua‘ia ai lea o ia e lona aiga, mulimuli ane sa avea o ia ma atua o tagata uma o lea lava nu‘u. Sa fai le pe‘a ma ona faatinoga, ma sa vaaia le anoano o pe‘a i le malumalu i aso o taua. O se pe‘a e lele i luma o le autau o le faailoga lelei lea. A fasia e se tasi o tua‘oi ia se pe‘a e oo lava ina i‘u i se taua i le va o tua‘oi o e fai le pe‘a ma o latou atua. Sa faatinoa foi le atua lenei e le laau o le ti. Sa feavea‘i ia le lauti e fai ma tomai o ‘au a le nu‘u lea, i so o se mea e o i ai. O le masina o Iuni sa fai ma popotu‘u o le tausamiga ia Taisumalie. Sa aumaia ituaiga mea‘ai eseese mai le fanua ma le tai, aua le tausamiga a e na o le tasi le aiga e ‘a‘ai ai, na o le aiga o le faitaulaga. O mea uma e totoe mai le tausamiga lea e tanumia. E mulimuli ane ona latou amata ai lea o taaloga i uatogi ma taugalaau e feta ai o latou ulu seia tafe mai lava le toto ma ua lavalava ai i le toto; o lenei le taulaga sa faia mo le atua lea. O tagata uma lava, o e matutua, o e talavou, tane, fafine ma tamaiti sa ‘au faatasi i ia fefasia‘iga faavalea ma le faamasa‘atoto. Na talitonu i latou e faaalia i ia mea lo latou faiatua ma o le mea lea o le a malie ai le loto o le atua ia i latou; ona o lea o le a talia ai a latou tatalo mo le alo umi ma le olamalosi, faatoaga fuatele ma le manumalo i taua.

page 50
(2)

O le igoa foi lenei o se atuaotaua i Savaii. E ulu o ia i se tamaloa ma e tautala mai ai. A sauni le fuatau e folau atu i se isi motu ona o se taua, e folau atu mo se maila atoa, ona toe foi mai lea o i uta ma ua sausauina tagata ta‘ito‘atasi i le suavai o se vaitafe. Sa avea lena ma faailoga o lo latou faamamaaga atoa ma lo latou loto tasi e o atu i le taua.

(3)

Ua taofi foi ia tagata ua faatinoa le atua lenei e le pusisami. I se tasi o nuu na mua‘i mau ai se faiaoga Kerisiano Samoa na maua i le faiva o se tasi o lona auaiga ia se pusi ma sa faavelaina ma faaaogaina. Sa i ai ni taulele‘a talavou se to‘alua i le aiga o le pusi. Na logo ia tagata o le nuu ma ua o mai ma latou fue i ia taulele‘a. Na latou ave ia i laua ma faataatitia i se umu e le‘i afia ma na fai ai ia aga e pei lava o se umu o lo o fai. Sa faia ia mea ina ia seua le to‘atama‘i o le atua. Sa faatalitali ia tagata o le nu‘u i le lipiola o tama, peita‘i e leai se isi mea na iloga mai seia vagana ia faalavalava o sasa na tu‘u i ai e tagata ola. Ua iloa e tagata ua le afaina ia tama ona latou manatu ai lea ua na o se mea pepelo ia Taisumalie ma sa latou liliu i le Atua to‘atasi o le lagi.

(4)

O se tasi foi lenei atuataufale e tapua‘i i ai ia aiga i itu eseese o le atunuu.

(a)

Na uluitino e ia se tasi o lea lava aiga ma sa fesiligia lea tagata i so o se mataupu taua e fia talatalaina. A o le‘i o atu i se taua e tuufesili tagata ta‘ito‘atasi pe tatau ona o atu i le taua, pe o le a foi lona i‘uga. Atonu a valoia le oti po o le faiaina e le faitaulaga, ona lili lea o le aiga ma fasi ia te ia.

(e)

I se tasi aiga, sa faatinoa le atua lea i se toeaina sa fai ma taulasea. O le vailaau lava e tautu i ai le alii o le tauvalaau faalima i le igoa o Taisumalie: ma fai i ai e faamalolo i ma‘i; i le ma lea e lomilomi foi e ia itutino tiga. A uma lea ona faatonu lea o le tagata ma‘i e fo‘i i lona aiga ma faatali ai lona faamaloloina. A oo ina malosi le page 51 ma‘i ona fai ai lea o le ‘ava a le aiga ma sa‘asa‘a sina ipu‘ava i le palapala e fai ma faasao i le atua. E ole atu foi ina ia na faaola ma faapaolo ia i latou ma liliu mai ona tua ia i latou; (o lona uiga ia tu o ia i o latou luma e fai ma o latou talipupuni e tete‘e i mea fita e fia o‘o mai) a ia liliu atu ona mata i o latou fili.

(i)

A e sa faatinoa o ia e le fe‘e i se isi aiga. O se isi aiga sa ulu o ia i le anae, i nisi o le laumei. Afai e soona ‘ai e se tasi o le aiga po o se malo a le aiga ia le faatinoga o le atua, ona le toe faia lea o lea mea ma ona faatinoga seia toe faauia le faalemigao. O lona uiga o le a aveina foi se tasi o le aiga ma faataatia i le ogaumu e pei lava o le a taoina. O le a oo lava le oti i se tasi o le aiga lea pe afai e le faalanua le faalemigao.

35.

Tilitili O se atua faanofo nuu lenei i Upolu e taua i le faatuputupu leaga ma ua taofi tagata o ia lenei na fai ma mafuaga o misa, taua ma le pouliuli. Sa iloa o ia i le uila. A iloa soo o ia i aso o taua ona faapea lea o tagata ua sau o ia e fesoasoani ma ta‘ita‘i ia i latou. A pesi faalausoso‘o mai le uila i so o se vai mea ona manatu ai lea o tagata ai lava o iina o lo o i ai ia ‘au tatanu a le la itutaua. Afai e ‘emo‘emo mai le uila i luma‘au ma ua le utuva o le faailoga lea o lo ua tulia le itutaua a le fili. A e peita‘i a taliu o ia ma ua ‘emo taula‘i o le faailoga lena o le faalavelave; o lea e faataalise loa ona solomuli ‘au.

36.

Titiusi o se atua faanofo nu‘u lenei i Savaii ma ua tapua‘ia i aso o le masina faato‘a vaaia; o aso ia e foliga ai le masina o se titi ti ‘ila‘ila. E faamaupao ia faa‘ele‘eleaga uma mo ni aso, pe tasi pe lua. E tatu‘u uma fale ma faofale tagata o le nu‘u. E oo lava ina matua sasaina ia se tagata e toe maua i fafo i ia aso. A mae‘a ia talosaga faapea ma tausamiga o ia aso ona alu atu ai lea o se manu a le nu‘u ma ua ilia le foafoa e ta‘u atu ai i le nuu uma ua oo i le faai‘uga o le tausamiga. Ona toe amata foi page 52 lea ona alo atu ia tagata ia latou lava feau e masani ai i aso faisoo. Ona o lo latou faaaloalo i le atua lea na suia ai e tagata ia le igoa, o le titi, i le upu savaliga. O le titi lauti lea.

37.

Togo o le igoa lenei o se atuataua ma ua faatinoa e le lulu. A lele le lulu faasa‘o i luma o le ‘autau, o se faailoga lea o le manumalo; a e na ona oso faalava i o latou luga o sasa ia o le to‘ilalo.

O se lulu mate e maua i le nu‘u e vave ona ufiufi i se fasi taafi e soo se tasi e tau mai i ai. Ona o mai lea o le nuu atoa ma si‘o i le lulumate ma fetagisi ma tatu‘i o latou ulu seia tafe mai le toto. O le “taulaga lenei o le toto” ia Togo. Peita‘i o lo o ola pea Togo i isi lulu ola o manulele o lo o faatinoa o ia.

(2)

Sa i ai foi se atuafale o se tasi aiga e igoa i lenei lava igoa, sa faatinoa i le anae. O se tasi o lea aiga na te ai se anae o le a malaia, ma o le a matasepa.

38.

Tu: Na faaigoa faapea le atua nei ona o lana masani o le tu, e le nofo i lalo i se itula. Sa faatinoa o ia e le ve‘a. E matau lelei le ve‘a ma ona foliga i aso o taua. A aliali mai e mumu ma ‘i‘ila fulu o le ve‘a o le faailoga lea o le manumalo ma o le a o atu e tau; a e a na ona uliuli ma faapolopologa o sasa ia o masei. O lea o le a mau loa a latou nofo i o latou fale, ma o le a leai se taua o lea aso.

39.

Tufi: Sa faatinoa lenei atua i se tao pe tusa o le sefulu futu le umi. Sa faia lona fuata i le ogalaau o le niu. A potopoto ia tagata ia latou tapua‘iga e faatu le tao lea i o latou luma ma la‘u mai i ai taulaga. E avea foi le tao lea i le fuatau e fai ma faailoga o le faatasi atu o Tu ia i latou. A o aso o manū e avea ai ia Tu ma atua faamaloloma‘i ma ua matua iviivima‘a‘a i le tineiga o faama‘i. E faato‘a fai e ia lea galuega lelei pe a ole atu ia te ia faatasi ma taulaga.

page 53
40.

Tulia o le igoa lenei o se atua i Savaii na fesoasoani i se isi itumalo i se taua; ana le se anoa o ia po ua matua tu‘umasaesae lava ia lea itumalo i lea taua. E aoga o ia i aso o le filemu, e lave mai foi i ona po o sauaga. Na suia le mugala e fai ma ua; na te liua foi le timu i le la. Ua talitonu foi ia tagata faapea e oo mai lava o ia ma sana mea mo se umufono i ni malo tali; e faaopoopo e ia ia se pua‘a i mea ua uma ona saoina e le nu‘u. A folafola ma faasoaina mea‘ai e le aumalaga ona iloa ai lea ua sili ia mea na i lo le aofa‘i na ulua‘i i ai. A o lea togafiti ua faagasolo e le au faitaulaga. Sa latou faaopoopo atu ia nisi mea i le aofa‘iga na ulua‘i i ai, ona talitonu ai lava lea o le au tapua‘i faase‘egofie ua faia ia mea uma i le mana o Tulia. Ua i ai i le tasi motu ia le tulaga e tapua‘i ai ia Tulia; o se ma‘a lamolemole lea ua i se pupulaau tapuia. E velevele faalelei e faitaulaga vao i tafatafa o lea ma‘a ma sa ufiufia i la laau e faamafanafana ai i le atua. A tatalo tagata i le atua lea i aso o taua, oge, faama‘i ma isi lava aioiga, ona latou sui lea i la laau e taufi ai le ma‘a. E le vaaia sona tino e tagata o lea faaitu.

41.

Tuifiti o le igoa lenei o se atua faanofonuu i Savaii, ua faapea e ta‘a i se tamaloa e fealua‘i solo a e le vaaia sona tino e tagata o lea faaitu. Na o tagata ese latou iloa ia. E lua lava ia ituaiga nofoaga sa masani ona vaaia ai o ia e tagata tupolo e asiasi mai i le nu‘u. Muamua, e iloa o ia ona o sauga e sili i lo le aofa‘i o alii na totogia mo se umufono, pe tasi, lua pe tolu lava ia ni pua‘a e sili ai i mea o le ulua‘i saofaga. O lona lua a uma poula e masani ona mulia‘ia ia nei feiloa‘iga, ona tu‘ufesili lea o le au malaga e fia iloa pe se alo o ai le manaia po o le taupou sa laei i se titi lauti ma ua u‘u tanulalai; o lea tagata sa lotolotoi i le saoaluma a le nu‘u, a ua le iloa e i latou; ua na o le au malaga e faaali i ai. Ona faapea foi lea o le nu‘u e le taumate o le atua o Tulia sa faatasi mai i lea mea.

page 54

Ua fai ma nofoaga mau o Tuifiti ia se pupuifilele ‘i‘iva ma le taia. E sa ona ta se laau mai lea pupulaau e se tasi. Sa latou faamanatu pea se tala o se au malaga mai Upolu na latou tatu‘u se laau mai lea pupulaau; fai mai na maligi le toto mai le laau ma na faai‘u ina vaivai ma feoti ai ia tagata faalemigao ia. Mulimuli ane na toli faavi i lalo le palalasi a ia laau ona o matau o tagata o le nu‘u a e leai se tasi na afaina. Na faaaogaina laau ia i le fauga o le fale o la latou misionare.

42.

Tuna ma Fata sa i ai ni mauga se lua i le itu i sisifo o Upolu a e i lo la va se vaitafe. Sa mau ia Tuna i le isi mauga a o Fata na i le tasi. Sa masani ona feiloa‘i tama i se vaitafe e lata ane i le mea sa moe ai se tuna tele. Sa masani ona taaalo tama ma le tuna; e la te si‘i ia te ia i luga o o la tau‘au ma fata ai faapena.

43.

Vave o le igoa lenei o se atuataua i Savaii faapea na sau mai Toga ma sa uluitino i le manualii. A felelea‘i o ia i tua‘au, o le faailoga lelei lea, a e a alu atu o ia ma fe‘apataa‘i i luma o ‘au o se sasa tualeaga lea. I le ma lea foi, a iloa le manu nei o togitogi i le ‘au‘au o le fale i ona po o le nofo filemu o se faailoga lena o ni faalavelave o le a fou mai. A faapotopoto ia tagata e sauni e tau, e mua‘i u‘uina tino o tagata uma i suau‘u ona pepese faatasi lea ma le faitaulaga i se tatalo e pei o lea:

“Lo matou ali‘i e, o Vave!
Ia faalaugatasi ia tagutugutu o laau,
Aveese ia ma‘a tauponapona,
Tu‘u mai i o matou mata ia le sulu,
Ma ia faatafetotoina o matou ala.”

(2)

I le tasi nu‘u i Upolu sa ulu ia Vave i se lupe sa tausi faalelei e aiga eseese, sa au aso i ai i latou. A o le nofoaga faapito o le atua o Vave sa i se laau maualuga lea i le tuasivi. Sa avea lea ma “sulufa‘iga” mo e fasioti tagata, atoa ma nisi lava solitulafono ua ululemai i le page 55 amioleaga. A oo atu i lea laau o “sulufaiga” ona sao loa lea o i latou; o le a le toe tulia a e o le a nonofo faatali i latou i su‘esu‘ega ma faamasinoga. E taua e faapea o se tupu o le itumalo o Atua sa mau ai iina. Na mavae atu le alii ma ua le teuteua lona fale o lea ua pala ma ua malepe ua le toe mau ai se isi. Sa faapineina le mea sa mau ai le alii i se laau na toto ai. Ua aloa‘ia o ia ma e ui lava ina ua folausola o ia a ua fai lea laau ma sui vaaia ma le ola o lo latou leoleo tamaalii. Ua taua lea laau o le “asi pulu tagata.”

(3)

O le igoa foi lenei o Vave sa faaigoa ai le isi atuataua i se tasi nu‘u ma sa ulu o ia i le ve‘a. A faalogo ia tagata ua ote le ve‘a i le valuapo o le faailoga lea o le a osofa‘ia i latou i le aso e sosoo ai; latou te tapena ese ia le tinifu ma tamaiti i nofoaga e malu. A avatu ia taulaga o mea‘ai ia Vave e faatutuina ia ni pou i itu e fa o le malumalu ma ua taufatuina ai ia laau i laulaau manogi e tele. A amata ona tau i latou ona tatalo lea ma ta‘utino atu ia ta‘ita‘iina i latou i le lele atu a le ve‘a. A lele o ia i luma o ‘au, o se faailoga lava lea ia o atu i le taua. O se tala lenei ua faailoa ai le malosi tele o Vave, fai mai na matua tigaina ia ‘au a tagata Samoa i osofa‘iga a Toga. Ua na o le feoti faalago ia tamaloloa Samoa i le toa Toga e igoa ia One. A e na tagisia ia Vave i le faalavelave lea ma sa na foa‘i mai le tagata e igoa ia Tuato e na te fasiotia le toa Toga i lea lava aso. Ua ala mai iinei ia le alagaupu faapea: “Ua ‘ai tasi ia Tuato.”

Ua iloa foi le mana o Vave i se isi mea. Na o mai ia le malaga a atua e si‘i ia le matafaga o se tasi nu‘u ina ia liu pupu. Na logo ia Vave i lo latou faamoemoe ona tu ai lea o ia ma na tutuli ia atua ia ua oo ai lava i gatai o se tasi nu‘u na latou tua‘oi. O lo o gaoa ma tai pupu pea lea matafaga e oo mai i le aso nei.

(4)

I le isi nu‘u sa iloa Vave i le tuna; ua na o se atua nofofale o ia i lea nu‘u. A ma‘i se isi o le aiga lea e tatalo page 56 atu ia tagata ia Vave i le afiafi. E oo i le taeao e soso‘o ai, ona alu ai lea o le suega i le falute ma e i ai lava oloa teu i le fale. Afai la e maua ia se tuna i totonu o ia mea o lona uiga e i‘u ina oti ia le ma‘i a e afai e leai, e mata lava o le a malolo le ma‘i.